kyy

#metoo ulos kuplasta!

  • Pirkko Saisio
    Pirkko Saisio

Seksuaalisen häirinnän torppaamista ja sukupuolten tasaveroista kohtelua ajava #metoo-liike on saanut taas vettä myllyynsä kirjailija Pirkko Saision haastattelun vuoksi. Niissä Saisio julkesi huolestua #metoon tilasta ja vertasi keskusteluilmapiiriä taistolaisaikaiseen, kun väärinajattelijat ja jopa virheellisen sanamuodon käyttäjät leimattiin joko porvareiksi tai suoraan fasisteiksi, oli aatteen kannattaja tai ei. Helsingin Sanomien toimittaja Leena Virtanen ärähti saman tien, hän käytti Suomen suurinta foorumia esitelläkseen tunneperäistä kantaansa tuomiten Saision aikansa eläneen sukupolvensa edustajaksi, jolla ei pitäisi olla sananvaltaa tässä asiassa. Setvimällä kontekstistaan irrotettuja lauseita ja tulkitsemalla Verkkouutisten haastattelua äärimmäisen mustavalkoisesti Virtanen sai aikaan jyrkästi kahtiajakautuneita reaktioita varsinkin somessa. Saisio vastasi Virtaselle itse 3.7. Hesarissa näin.

 

Koska ”taistolainen” on monelle nykyään synonyymi kaikelle vastenmieliselle, Virtanen kauhisteli vertausta, jonka tulkitsi aatesisältöjen vertaamiseksi, vaikka Saisio selvin sanoin ilmaisi puhuvansa keskusteluilmapiiristä ja puolestaan vierasti lynkkausmentaliteettia tuomiten yksittäisten julkisuuden miesten nostamisen tikunnokkaan asiassa, johon ovat osallisena tuhannet ja taas tuhannet (varsinkin) miehet. Jälleen kerran joku oli lukenut kommentoimansa tekstin (joka ei ollut Saision itsensä kirjoittama, vaan Verkkouutisten toimittajan) värikkäät silmälasit nenällään, ja hyökkäsi kimppuun samaan tapaan kuin aikanaan pahimmat taistolaiset toisin- ja jopa samoinajattelevien. Tällä kertaa se joku oli maan suurimman kaupallisen viestimen toimittaja, mikä kertoo ammattitaidottomuudesta. Allekirjoittaneelle toimittaja evp:lle Virtasen kolumnin ”sisäkumi paistaa” räikeästi ja ammatilliset ongelmat suorastaan leiskahtavat silmille.

 

Vaikka olen vanhempi, ruma heteromies, katson oikeudekseni avata suuni ja teroittaa kynäni, vaikka jotkut metoolaiseksi itseään nimittävät fundamentalistit luultavasti tukkisivat turpani jos voisivat. Eivät onneksi voi – niin ainakin uskon. Taistolaisaikana keskusteluilmapiiri oli hyvin samankaltainen, kun fundamentalistit metsästivät mahdollisia kapitalismin kätyreitä kuplastaan ja kuplan ulkopuolelta. Oikeassaoleminen oli heille pakollista ahdistukseen asti – kuten nyt #metoossakin. Hankkeiden sisällöt ja tavoitteet eivät ole samansuuntaisia, kommunismia ajoi harva, mutta tasa-arvoa suurin osa kansasta, mutta kummankin aatteen fundamentalistit tuntuvat olevan samaa lajia.

 

Virtanen on tyyppiesimerkki #metoo-fundamentalistista, joka on mustasukkainen siitä, että myös kuplan ulkopuolella ajettaisiin samaa asiaa. Kysyttäessä hän todennäköisesti vastaisi, että #metoon tavoitteena on muuttaa yhteiskunnassamme edelleen vahvasti vaikuttavia asenteita, joiden mukaan miehuullisuutta osoitetaan naisia monin tavoin halventamalla. Mutta kirjoitustensa perusteella hän ei käytännössä sallisi niin tapahtua, sillä hänen ja kaltaistensa jyrkät ja mustavalkoiset asenteet herättävät kuplan ulkopuolella lähinnä vastustusta – ja näin he toimivat täsmälleen teoriassa esitettyä tavoitetta vastaan.

 

Suomalaisten laaja enemmistö olisi varmasti #metoo-ajatusten takana, elleivät sitä kiihkeimmin ajavat olisi omineet tasa-arvoasian ajamista vain oman kuplansa yksinoikeudeksi ja näin tosiasiassa heikentäneet liikkeen leviämistä rahvaaseen. Suomeksi sanottuna eräät #metoo-liikkeen aktivistit suhtautuvat tuohon tärkeään asiaan elitistisesti, ja nakertavat siten sen pohjaa. 

 

Taistolaisaikana fundamentalisteille ei auttanut järki eikä puhe aivan kuten ei kiihkouskovaisillekaan, mutta varsinkin jos yllä kirjoittamani asia ei uppoa #metoo-fundamentalisteille, tulevat nämä löytämään edestään sen minkä taakseen jättävät. Ja se taakse jätetty on Suomen kansa – juuri se, johon liikkeen tärkeiden tavoitteiden olisi tarkoitus upota.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

17Suosittele

17 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (43 kommenttia)

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Moni vanhempi heteromies varmasti iloitsee kirjoituksestasi. Siinähän nimenomaan nostetaan trumppilainen ja putinilainen naiskäsitys kunniaan. Vanhempien lesbonaisten on vaiettava seurakunnissa!

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Aamulla söin voileipiä ja kananmunan. Join myös kahvia ja mehua. Lounaalla söin buffetista salaattia ja monipuolisen thai-suomalaisen vapaavalintaisen täytön. Join myös vettä ja mehua. Siitähän on jo aikaa, joten oleellinen kysymyksesi liittyy ilmeisesti kuitenkin avaukseesi?

Kirjoituksesi on näennäisesti sananvapautta tukeva, koska entinen naistaistolainen ja lesbo ei hyväksy Helsingin Sanomien (Huom!) naisjournalistin arviota hänen mielipiteestään siitä, että meetoo-kampanja on tarpeellinen, tai ainakin oikealla volyymilla toteutettu. "Tytöt menevät nyt liian pitkälle".

Mielipiteesi edustaa aika vanhakantaista sovinismia, missä naiset eivät saisi olla eri mieltä asioista ja ajan virtauksista. Hyvää Kesänjatkoa.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson Vastaus kommenttiin #3

Ymmärrrät ilmeisen tahallasi väärin, kuten #metoohon liittyen näkyy olevan tapana.

Sekä allekirjoittanut että Saisio korostavat ja alleviivaavat joka käänteessä tukeaan #metoon tavoitteille, ja myös huoltaan siitä, että hanke ajaa karille fundamentaalien vuodatusten – ja tahallisten väärinymmärrysten – vuoksi.

Jos kuitenkin puhut vakavissasi, olisiko syytä lukea tuo teksti läpi? Esim Hesarin Virtanen ei selvästi ollut lukenut kommentoimaansa Saision haastattelua ennen kuin alkoi raivoamaan siitä julkisesti.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #4

Et alleviivannut tukeasi #metoon tavoitteille kirjoituksessasi kovinkaan vahvasti. Itse asiassa koko tekstin luettuani minusta näyttää siltä, että haluaisit #metoon lakkaavan vaikuttamasta.

Mutta uskotaan, että haluat vain ohjata #metoota oikeaan suuntaan. Teit sen vain niin - otsikointia myöten - että mielikuvaksi jäi se, että olet sovinistina pyrkimässä kaatamaan seksuaalista ahdistelua vastaan asettunutta kansalaisliikettä.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson Vastaus kommenttiin #6

No jo on.

Nähtävästi aihe on niin herkkä, että pitäisi varmaan joka riville kirjoittaa isoilla kirjaimilla että #METOO ON KANNATETTAVA LIIKE, ja tuskin riittäisi sekään.

Pikemminkin minusta tuntuu kuin aiheesta ei saisi keskustella kuin yhdellä, poliittisesti korrektilla tavalla siitä huolimatta että PITÄÄ #METOOTA KANNATETTAVANA LIIKKEENÄ.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto Vastaus kommenttiin #8

Pitääkö metoo liikettä pitää kanatettavana, että saa asiasta keskustella?
Voiko keskustella ja vastustaa seksuaalista häirintää tasa-arvoisista lähtökohdista?

Oikeaa mieltä olevat lyövät leiman väärää mieltä olevuen otsaan. Sinä sait heti leiman oikeaa mieltä olevalta. Olet siis sovinisti?

Feministit eivät halua muiden osallistuvan keskusteluun. Ei tässä asiassa. Eikä muissakaan asioissa. He määrittelevät keskustelun sisällön ja asiat. Jos ei kiinnosta olet vihollinen.

Näin on titenkin muissakin kysymyksissä.
Et ole tarkalleen samaa mieltä ja miehenä alistu, olet sovinisti.

Olet erimieltä siirtolaisuudesta=rasisti.

Eu:n jäsenyydestä erimieltä, niin vähintään putinisti.

Vastusti pershing ja risteilyohjusten lisäksi ss-20 rauhanohjusta olit neuvostovastainen usan kätyri.

Naton kannattaja on vähintään natokiimainen.

Yhtäläisyysmerkki 70 lukulaisiin on olemassa.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Minusta Saisio ansaitsisi mitalin rehellisesti mielipiteestään!

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Nyt on aika lähteä tästä kirjoitelmasta.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Tuliko Eerolle pahamieli, yhyy?

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Samanlaisia kuplia on rakennettu ilmastonmuutoksesta, maahanmuutosta, globalisaatiosta ja viimeksi Pride-marssista.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Kun itse aloitit ulkonäkösi luonnehdinnan niin otan vapauden kertoa että joka kerta kun katson profiilikuvaasi muistuu mieleen eräs Rembrandtin piirustus jota väitetään isäänsä esittäväksi. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Juu, itse asiassa hän on hyvin intellektuellin näköinen tuossa kuvassaan. Se tukee osittain hänen sanomaansa verrattuna siihen, että hänen tekstinsä olisivat logoitettuja jollain "peruspersun" habituksella. Mutta vain osasta keskusteluaiheista minulla on tapana olla suurin piirtein samaa mieltä, siitä toisesta puolikkaasta en lainkaan. Tämä blogikirjoitus kuuluu niihin suositeltaviin.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Kaksijakoisuus on sekä rikkauteni että ongelmani, kuten ehkä olet havainnut.

Kuitenkin poliittinen korrektius on syöpä, jota en sairasta.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

En kuitenkaan ole (tietääkseni) Rembrandtin isä.

Kieltämättä samaa näköä, mutta toiselta puolelta. Profiilikuva siksi että olen joskus kääntänyt toisen poskeni kohti potkuria... Samasta syystä puheeni on mongerrusta, mutta kynääni olen sen vuoksi pyrkinyt terottamaan.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Yhdennäköisyys runoilija Aaro Hellaakoskeen (1893-1952) on enemmän kuin hämmentävä. Etenkin kun tämäkin tapasi poseerata profiilikuvissa.

Wäinö Aaltosen vuonna 1945 tekemä veistos on kuin muovailtu Mark Anderssonin profiilista.

Miltä vuodelta tuo profiilikuva lieneekään ?

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson Vastaus kommenttiin #21

En tainnut tuolloin olla edes voita isäni leivän päällä.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #24

Sangen proosallinen vastaus suuren runoilijan kaksoisolennolta.

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Eihän tuo Saisio metoo-kampanjaa tuomitse vaan sen nimissä tapahtuneita ylilyöntejä.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Niin. Mutta kun ei saa poikittaista sanaa sanoa, että joukkopsykoosista kukaan heräisi. Asia on tärkeä, mutta ne ylilyönnit ja joukkojahtaaminen ovat toinen asia.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tietyssä mielessä #metoo kampanjaa voikin verrata taistolaisuuteen, koska molemmissa on hyvin fundamentaalisena ajatuksena periaate "jollet ole puolellamme, olet meitä vastaan".

Tässä on itse asian kannalta se huono piirre, että ylilyönnit karkoittavat omilla aivoillaan ajattelevia pois ja loppujen lopuksi liike voi kääntyä itseään vastaan. Seksuaalisesta häirinnästä kritisoivia aletaan halveksua. Tähän on vielä matkaa, mutta moni tietää Hegelin flosofian periaatteen: teesi --- antiteesi --- synteesi.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Mutta kummassakaan ei ole tavoitteena tuo periaate (no ehkä taistolaisuudessa vähän) mutta kummankin liikkeen (joiden sisällöt ovat aika erilaisia keskenään) salaiset poliisit jahtaavat/jahtasivat toisinajattelijoita demonisoidakseen jokaikisen väärän sanan sanoneen riippumatta siitä onko/oliko lopulta heidän puolellaan vai heitä vastaan.

Käyttäjän jannekuusi kuva
Janne Kuusi

Sinällään on kornia, että #metoo-keskustelu on mennyt tähän: keskustellaan keskustelemisesta.

Kuvaa hyvin tätä aikaa sekin.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Tunnustan syntini.

Mutta parempi kai silti että keskustellaan kuin vaietaan.

Käyttäjän jannekuusi kuva
Janne Kuusi

Toki, mutta nythän me keskustelemme jo siitä, että keskustelusta keskustellaan...

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Suomessa on liian lyhyt historia vapaassa lehdistössä, siinä esiintyvässä debatissa ylipäätään. Kekkoslovakialaisella tavalla hyökätään toisinajattelijoihin, perustelematta hyökkäystä mitenkään. Täytyy myöntää, että minäkin vittuilen usein varsinkin sosiaalidemokraateille ja kommunisteille laskemastaan luikurista, johon kukaan tutkiva journalisti ei puutu. Markin tunnen hänen kommenttiensa perusteella ja Saision julkisen tiedon kautta ja varmasti voi todeta kuuluvani ns. toiseen kuplaan. Silti ilahduin tämän blogin ja Saision kannanoton takia, vielä on mahdollisuus debattiin kuplien välillä...

Mark, sytytä havannalainen ja nauti elämästä, sinun pisteesi nousi tappiin minun laskurissa.

ps Muuten, minusta Väinö Tanner on itsenäisen Suomen historian 3. merkittävä henkilö..joten ei ihan yletöntä mossaamista.

Käyttäjän juhanaturpeinen kuva
Juhana Turpeinen

Sitähän moni muukin asia nykyään on. Siellä missä ääripäät meuhkaavat, ei keskustella. Silloin puhutaan siitä mistä on puute, eli älyllisestä dialogista.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Ei kai #metoon tarkoitus ole upota Suomen kansaan vaan erilaisiin valtaa käyttäviin instansseihin.
Eikä Virtasen tärkein huomautus että #metoolla ei ole minkäänlaista organisaatiota takanaan kun taas taistolaisuus oli nimenomaan organisoitumista saa blogissa mitään huomiota.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Päinvastoin juuri koko kansaan sen on tarkoitus upota, ettei seksuaalista ahdistelua enää suvaittaisi. Silloin valtaa käyttävien instanssien (jotka ovat myös kansaa) on pakko lopettaa touhunsa.

Jos luet kirjoituksen tarkkaan, huomaat, että tässä vertailussa ei ole kyse liikkeiden sisällöistä, vaan niiden sisään pesiytyneiden valtakuplien toiminnan samankaltaisuudesta. Nämä liikkeet poikkeavat sisällöltään kovasti toisistaan, kuten tuossa tekstissä lukee. Ja se, että niissä toimivien fundamentalistien toiminta silti on samanlaista, on minusta mielenkiintoista.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Nämä liikkeet poikkeavat sisällöltään kovasti toisistaan, kuten tuossa tekstissä lukee. Ja se, että niissä toimivien fundamentalistien toiminta silti on samanlaista, on minusta mielenkiintoista."

Tuo on yksi osoitus muuttumattomista behavioristisistä lainalaisuuksista yhteisöissä. Se on myös yksi tärkeimmistä syistä sille, että historia toistaa itseään.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Kuinka organisoimattoman sisään voisi pesiytyä mikään? Organisoitumisaste ei ole sisältö. Toivotko siis mahdollisesti rinnalle toista liikettä jonka symboliin, esim metootwo, yhdistettävissä ei sinulle vastenmielisiä kasvoja julkisuudesta ja semijulkisuudesta näkyisi?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #32

On olemassa paljon esimerkkejä spontaaneista kansanlikkeistä, joita ei ole virallisesti organisoitu mitenkään, mutta joilla on jonkinlainen ideologinen guru tai siihen verrattavissa oleva kantava aate tulkintoineen olemassa.

Suomen historiassa yksi tunnetuimpia tällaisia oli mm. Lapuan Liike. Halla-ahon perustama Hommaforum ei myöskään ole organisoitujen piirien yhteisö, mutta selkeä yhteisö se kuitenkin on, joka saattaa valtavirtansa piirissä hyvinkin vierastaa joitakuita sisään "pesiytyneitä".

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #33

Halla-ahon vastaliike olikin sitä erikoinen että se levisi koko Eurooppaan ja myös Yhdysvaltoihin jossa myös Trump yrittää padota rajoja. Halla-ahon liike perustuu demokratiaan kun taas nämä valtamedian tukemat punavihreät someliikkeet perustuvat joukkopsykoosiin.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #33

” Aktiiviselta kansanliikkeeltä puuttui kuitenkin selkeä toimintaohjelma ja määrätietoinen johto.”

Näin Juha Siltala tiivistää Lapuan liikkeen lyhyen elinkaaren syyt kirjassaan Lapuan liike ja kyyditykset 1930 ( Otava 1985 ).

Historialla on tapana toistaa itseään.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson Vastaus kommenttiin #32

Aivan varmasti voi, ja se sisään muodostuva ryhmittymä pyrkii organisoitumaan. Ja sitten lähteä johtamaan liikettä.

Siinäpä se ongelma piilee. Metoon pitää olla koko kansan asia, ei vain pienen piirin.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto Vastaus kommenttiin #32

Metoo saattaa olla organisoimaton. Mutta komppaavat mediat ym tahot ovat. Ilman niiden peukun nostoa ei se olisi edennyt mihinkään. Metoohan on jo vanhempi liike. Suosioon se nousi, kun etuoikeutet hyväosaiset valkoiset naiset saivat sille median tuen.

Feministit taas pitkään ovat olleet jo veronmaksajien rahoittamia ja pesiytyneet hallintoon. Sieltä voivat sanella mistä puhutaan ja kuka puhuu. Tasa-arvokeskustelu vaietaan, kun se ei palvele feministien etuja.

Käyttäjän jannekuusi kuva
Janne Kuusi

Nähtävästi iso ongelma on siinä, että lehtijuttujen ja etupäässä otsikoiden ja ingressien perusteella tehdään liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Esim. Hesarin toimittaja perusti koko Saision haukkumisensa Verkkouutisten toimittajan tekemään haastatteluun, jossa korostuvat tietyt asiat ja tärkeämmät, kuten se itsestäänselvyys, että Saisio on vankka #metoo-ihminen, jää vähemmälle. Seurauksena on havaittavissa käsitys, että Saisio koetaankin yllättäen koko #metoon vastustajaksi.

Se kuvaa tätä aikaa huolestuttavalla tavalla. Kirjoitin ilmiöstä ja omista ikävistä kokemuksistani piittaamattomien toimittajien pyörityksessä blogiini:

http://jannekuusi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/254250-...

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Entiset taistolaiset näkevät aikansa tulleet ja linnottautuvat oikeistobuumiin kutsumaan meitä ikuisia revareita eli fillarikommunisteja no miksikäs muuksi kuin "taistolaisiksi"!
Olen syvästi vahingoniloinen kun äärioikeisto saa lahjakseen kaikki entiset taistolaiset

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

"äärioikeisto saa lahjakseen kaikki entiset taistolaiset"

Olisikohan tuossa hiukka liioittelua?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen
Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Tietysti jos "taistolainen" koetaan synonyymiksi kaikelle sille, mistä ei pidä, niin varmasti niinkin.

Usein taistolaisella tarkoitetaan niitä luonnehäiriöisiä vallantavoittelijoita, joita on kaikkialla poliitisesta laidasta laitaan – ja varsinkin liike-elämässä.

Toimituksen poiminnat